I 2016 var det NINJAGO®-universet som var den megapopulære nyheten. Og i fjor serverte parken rett og slett hele verden med «WORLD´S TALLEST» i Miniland.
I år er superparken i danske Billund 50 år, og da slår danskene knallhardt til på den berømte stortromma! Når parken åpner dørene for 2018-sesongen, står nemlig en 2500 kvadratmeter stor utvidelse av favoritten LEGOREDO® Town klar.
Spøkelseshuset i LEGOREDO® Town et ett én av mange populære attraksjoner. Foto: LEGOLAND®
Fyller 50 år i år
7. juni i 1968 åpnet portene til verdens første LEGOLAND®.Det skjedde i danske Billund, i byen der den fattige snekkeren Ole Kirk Kristiansen grunnla leketøysfabrikken tilbake i 1947. Det betyr at parken i år kan skryte av 50 år som barnas favoritt. Sånt må selvsagt markeres.
Og hva er vel da mere naturlig enn å oppgradere det som for mange voksne er selve kvintessensen av LEGOLAND-nostalgi? Nemlig LEGOREDO.
– LEGOREDO er er selve begrepet for LEGOLAND-nostalgi og er et område som skal holde mange, mange år ennå. Derfor setter vi det i stand til 50 års-dagen med både det gamle og kjære, men vi velger også å utvide nettopp dette området med nok en ny LEGO-tematisert aktivitet, sier Christian Woller, direktør i LEGOLAND.
Det betyr blant annet at «Flyvende Ørn» suser gjennom et imponerende Rocky Mountains-inspirert landskap, der gjestene får en magekilende tur «på ryggen» av LEGO-fuglen. Først bærer det 11 meter opp i været, forbi toppen av «Ørneklippen», fra hvor man kan se ørnemamma våke over sine unger fra redet sitt. Deretter går det lynraskt nedover, forbi sjøene og alle LEGO-dyrene.
Luftfoto av LEGOLAND tatt i åpningsåret 1968. Det har skjedd en hel del på området siden den gang. Foto: LEGOLAND
Skjer en hel del i jubileumsåret
I forbindelse med jubileet, vil parkens inngangsparti og mange av fasadene ellers, bli gjenstand for en stor og fargerik forvandling. Blant annet vil en gigantisk rød LEGO-dinosaur hilse parkens gjester velkommen.
– Vi ønsker å gi gjestene våre følelsen av å bli sugd inn i et gigantisk LEGO-univers, med én gang de kommer. Derfor gjør vi noe ekstra ut av førsteinntrykket. Barna skal få inntrykket av at LEGO-modellene de har hjemme på barnerommet, er vokst til en gigantisk størrelse og at de står midt blant dem, sier Woller.
LEGO Canon i LEGOREDO Town. Foto: LEGOLAND®
LEGO® House – siste stjerne på lekehimmelen
LEGOREDO ligger an til å bli fantastiske saker, men selve rosinen i jubileumspølsa, er trolig noe helt annet. Noe helt nytt. For én av suksesskriteriene til LEGO-konsernet, er utvilsomt evnen til å tenke nytt. Det har danskene definitivt gjort med lanseringen av LEGO® House. Også det i lille Billund.
Den nye attraksjonen er et 12.000 kvadratmeter stort opplevelseshus fylt med vanvittige 25 millioner LEGO-klosser i alle varianter. Alt tyder på at her får Danmark nok et solid trekkplaster for foreldre som ønsker å gi barna sine en opplevelse utenom det vanlige.
Filosofien bak opplevelseshuset, også kalt «Home of the Brick», er å gi både barn og voksne kreative utfordinger kombinert med morsomme og lærerike aktiviteter. Foruten alle seks ulike opplevelsessoner, har fantasihuset også butikk, flere takterrasser og restaurant.